محسن نریمان، نایب رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار سما با تاکید بر اینکه شهرداری تهران براساس قانون، مجاز به استفاده از اعتبارات صندوق ذخیره ارزی بوده و در آینده نیز خواهد بود گفت: متأسفانه شهرداری تهران نتوانسته تاکنون از اعتبارات صندوق ذخیره ارزی استفاده کند، اما این حق، هم در گذشته و هم در آینده برای شهرداری محفوظ بوده و برای توسعه متروی تهران، شهرداری باید بتواند از اعتبارات صندوق ذخیره ارزی استفاده کند.
نایب رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر ذخایر ارزی وضعیت مطلوبی ندارند اما امیدواریم با بهبود وضعیت، متروی تهران بتواند در حد نیاز از اعتبارات این صندوق بهرهمند شود و ما شاهد توسعه روز افزون این سیستم حمل و نقل عمومی در تهران باشیم.
از سوی دیگر در حالی که سیدجعفر هاشمی تشکری، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران یکی از مسائل مطرح شده در جلسه اعضای کمیسیون عمران مجلس با مسئولان وزارت کشور و ستاد مدیریت مصرف سوخت را عدمتخصیص کامل و به موقع اتوبوسهای شهر تهران در سال 85 و عدم تامین اعتبارات یارانه بلیت مترو در تهران میداند، نایب رئیس فراکسیون مدیریت شهری نیز براین امر صحه گذاشته و میگوید: هنوز سهمیه اتوبوسهای پایتخت در سال 85 تکمیل نشده، ضمن آنکه در سال 86 و 87 نیز هیچ سهمیه مستقلی برای واگذاری اتوبوسهای جدید تعیین نشده است اما مسئولان وزارت کشور اعلام کردند که به مقدار لازم و در حد نیاز به تمامی شهرهای کشور اتوبوس و مینی بوس واگذار کردهاند که در این زمینه نیز بررسیهای همه جانبهای صورت خواهد گرفت و نتایج در گزارش و جمعبندی نهایی عملکرد دولت ذکر خواهد شد. شهرداری تهران سال گذشته سهبرابر دولت برای مترو هزینه کرده است.
درهمین باره، هاشمی تشکری ضمن تشکر از توجه مجلس به موضوع حمل و نقل عمومی و حساسیت نمایندگان به اجرای قوانین ابراز امیدواری کرد که در سالجاری، دولت نهایت همکاری را با شهرداریها داشته باشد و اعتبارات لازم برای توسعه حمل و نقل عمومی بهویژه مترو به موقع تامین شود و همچنین امکان استفاده از اعتبارات صندوق ذخیره ارزی برای توسعه مترو فراهم شود؛ چراکه به گفته وی در سال گذشته براساس قانون، دولت باید 290میلیارد تومان برای توسعه متروی تهران میپرداخت ولی فقط 209میلیارد تومان از این رقم توسط دولت تحقق یافت درحالی که شهرداری تهران 600میلیارد تومان بهصورت نقدی و غیرنقدی برای ساخت و توسعه مترو کمک کرد که سهبرابر دولت است.
بنابراین گزارش فراهم نکردن امکان استفاده از اعتبارات صندوق ذخیره ارزی برای توسعه مترو، یکی دیگر از موضوعات مورد سؤال از سوی مسئولان کمیسیون عمران مجلس خطاب به دولت بود که در این باره هاشمی تشکری گفت: براساس قانون، شهرداری تهران باید 89هزار میلیارد تومان برای توسعه مترو از اعتبارات صندوق ذخیره ارزی استفاده کند، اما درهای صندوق ذخیره ارزی به روی شهرداریها بسته مانده است.